söndag 8 november 2009

Hur mycket är du skyldig mediaindustrin?





Världens roligaste skämt




Världens roligaste skämt vann Jörgen Jönsson från Sjöbo som konkurrerade ut 16 000 skämt från 30 länder i tidningen Reader's Digest.
"Varför funkar skämtet i hela världen?
– Jo, för att man kan liksom byta ut delar av skämtet efter var man är. Är man i Skåne berättar man om Stockholmare, någon annanstans i Sverige om norrmän, i Italien om nord- eller syditalienare"
Den handlar om en Stockholmare och en skåning:

En stockholmare som precis fått sin jaktlicens var i Skåne för att jaga and och hade blivit tilldelad ett jaktområde bredvid en gård mitt på slätten. Utanför gården stod en bonde och tittade intresserat på. Plötsligt kom några änder flygande och stockholmaren lyckades träffa en av dem. Nu hände det sig så att den landade på bondens mark, precis utanför jaktområdet. Stockholmaren rusade snabbt dit för att plocka upp anden, men bonden var redan där och sa:
– Anden landade på min mark och då är den min.
Stockholmaren började argumentera, men bonden stod på sig och sa :
– Kan vi inte komma överens får vi göra upp med en koddaspark.
Stockholmaren frågade vad det är för något.
–Det går till så att vi ställer oss mittemot varandra. Sedan sparkar jag dig allt vad jag kan i skrevet, och sedan gör du likadant på mig. Den som skriker minst får fågeln.”
Stockholmaren var tveksam, men ville gärna ha anden, så han gick med på förslaget. Skåningen rättade till trätofflorna och drog sedan till det värsta han kunde. Stockholmaren sjönk ihop men sa inte ett ord. Efter ett par minuter hade han rest sig och ställt sig beredd. Då sa bonden:
– Jag har tänkt på saken. Du kan ta anden. 







Dagens fluga nummer fem


Så föddes Heineken


Gerard Adriaan Heineken var bara 22 år gammal när han köpte det största bryggeriet i regionen, ”The Haystack”, 1864. Hans tanke var att ändra jäsningsprocessen för att få en klarare renare brygd. 1873 ändrade han namnet till Heineken men det var inte förrän 1971 som Alfred ”Freddy” Heineken ärvde företaget och gjorde det till marknadsledande också på den internationella marknaden.

En dag för uppskattning


Det är ganska löjligt att man ska behöva en dag för att visa en person uppskattning. Man ska visa uppskattning varje dag istället! Men vi behöver tydligen en speciell dag för att kunna göra det...

Fars dag, mors dag, barnens dag... Även andra ganska konstiga högtider där man ska äta ägg eller ge varandra julklappar för att Jesus fick massor med presenter när han föddes, så vi avundsjuka också ska få, varje år, inte bara på födelsedagen, utan på julafton också. Så kallade "uppskattnings dagar".

Men vi behöver väl en motivation högre upp som bestämmer normen att "så ska det vara, så ska du göra", trots vi leker med tanken att "vi gör precis som vi vill" men så är det inte riktigt. Även att man ska kunna få sin uppskattning, finns inte dessa dagar så kommer väl ingen att uppskatta en.





Talking Beaver on the Highway


Bloggintresserade